torstai 16. tammikuuta 2014

Verenpaine

Noin kilon noussut paino viime punnituksesta. Enkä kyllä ihmettele! Varsinkin tämän viikon syömiset on ollu just mitä sattuu, ei tällasella syömisellä voi odottaakkaan minkäänlaista painonlaskua. Voisin myös syyttää hormonaalisia tekijöitä, mutta se lienee turhaa kun tuolta löytyy tuo ruokapäiväkirja...

Leivoin toissapäivänä ekan kerran tiramisujuustokakkua. Olin kumminkin sen verran fiksu, että vein 3/4 kakusta luokkakavereille joten omaan suuhun sitä eksyi vain muutamia pikkupaloja. Kinuskikissalta tämäkin ohje, ihan huippuhyvää.

Olen nyt vakavasti harkinnut epillereiden lopettamista. Nyt meni viimeiset pillerit enkä ole uusinut reseptiä. Tuntuu kamalan hankalalta luopua, tämä on kuitenkin ollut niin helppo ja suht vaivaton ehkäisymenetelmä (ja toisaalta olen käyttänyt näitä niin kauan, että olen jo pelkästään tottunutkin.) Mutta ehkäpä pitäisi laittaa oma terveys etusijalle.
Pillerithän aiheuttavat minulle nykyään oireita (tiputteluvuotoa, iho-oireita, kuivuutta jne.) Lisäksi minulla on suosistosairaus ja mahdollisesti sydämessä vikaa tai astma (tähän ei ole vielä löytynyt vastausta eikä pillereiden lopettaminenkaan pakosti helpota mitään oireita [vaikkakin toivon, että suolisto-oireet helpottuisivat.]) Näiden lisäksi verenpaineeni on kummallisen korkea (elämäntavat ok, BMI ok, suolan käyttö ei mitenkään merkittävää) joten pillereiden lopettaminen voisi mahdollisesti parantaa sitä (toisillahan pillerit vaikuttavat verenpainetta kohottavasti.) Minulla verenpaine siis vaihtelee 80-90 ja 130-140. Tuo 80-130 ei tietenkään ole vielä mikään surkea, mutta 90/140 alkaa olemaan jo huono. Suolan käyttöä voisi ja pitäisi tietysti tarkkailla.

Jospa taas ottaisin itseäni niskasta kiinni ja alkaisin tarkailla syömisen laatua...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti